Social Media & Παραδοσιακά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

imagesMEDIA

Στο σύγχρονο διαδικτυακό τοπίο της ενημέρωσης τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης αποτελούν (με την απαραίτητη φυσικά διασταύρωση της αλήθειας των πηγών) μια όαση ελεύθερου διαλόγου και ενημέρωσης. Αποτελούν σαφώς τον «φονέα» των μεσαζόντων στην επικοινωνία και την ενημέρωση, συνθήκη που τόσο πολύ έχουν ανάγκη οι πολίτες για να σχηματίζουν καθαρή και ίδια άποψη για τα συμβάντα χωρίς τον κιτρινισμό των επίσημων καναλιών ενημέρωσης.

Η ενημέρωση γίνεται, λοιπόν, αδιαμεσολάβητη αλλά μήπως έτσι χάνεται το μέτρο του ελέγχου των αναρτήσεων / posts (αναφορικά στο Facebook) ή των tweets (αναφορικά στο Twitter) σχετικά με κάποιο ζήτημα που μας αφορά και για το οποίο θα υπάρξει έντονη και μαζική κινητοποίηση που ξεπερνά τα στενά όρια της παρακολούθησης ενός δελτίου ειδήσεων ενός τηλεοπτικού σταθμού που είτε δεν θα του δώσει για λόγους σκοπιμότητας καθόλου χρόνο παρουσίασης ή θα αρκεστεί σε μια απειροελάχιστη αναφορά;

images (6)

Η απάντηση ευτυχώς ή δυστυχώς είναι θετική και για αυτό ακριβώς το λόγο επιστρέφουμε στην βασική ανάγκη του χρήστη των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης να «φροντίζει κάποιος για αυτόν» ούτως ώστε να συγκεντρώνει εύκολα το μεγαλύτερο αριθμό πληροφοριών αναφορικά σε ένα ζήτημα που τον ενδιαφέρει. Στη σύγχρονη θεωρία της επικοινωνίας αυτή ακριβώς η φροντίδα και επιλογή περιεχομένου απαντάται με τον όρο content curation και πολύ χαρακτηριστική είναι η δουλειά των Hanldey & Chapman (2012) στο θέμα αυτό.

Τη διαδικασία του content curation μπορούμε να την δούμε από 2 οπτικές γωνίες: α) την πιο αυτοματοποιημένη (μπορεί να την εκφράζει το παράδειγμα του paper.li) και β) την πιο ανθρώπινη (μπορεί να την εκφράζει καλύτερα το παράδειγμα του storify) και αυτή θα ακολουθήσουμε με επιλογή 2 εκ των επικρατέστερων Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης στην Ελλάδα σήμερα (Facebook & Twitter).  Κατά τον Zhang (2012) το μεν Facebook ανήκει στην κατηγορία των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης (social networks) ενώ το Twitter ανήκει στην κατηγορία των μικρο-ιστολογίων (micro-blogging).

EFIMERIDES

Ο λόγος επιλογής των εν λόγω Μέσων είναι προφανής και έχει να κάνει με τη διείσδυσή τους στην ελληνική κοινωνία του σήμερα ανεξαρτήτως ηλικιακής κατανομής. Συγκεκριμένα σε πολύ πρόσφατη έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σχετικά με τη χρήση των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης (social media) από τους Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου, η οποία πραγματοποιήθηκε το διάστημα Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2013 και συμμετείχαν σε αυτήν 1.250 χρήστες του Διαδικτύου, το Facebook χρησιμοποιείται από το 82% των ερωτηθέντων ενώ το Twitter από το 46%.

Παρατηρήσαμε λοιπόν τις τελευταίες μέρες μια συγκεκριμένη δημοσίευση από το έγκριτο Βήμα το οποίο αναίρεσε μια συγκλονιστική φωτογραφία ενός παιδιού που κοιμάται ανάμεσα σε δύο τάφους -των γονιών του, που πέθαναν στο συριακό εμφύλιο με τον τίτλο:

Μια φωτογραφία, χίλια ψέματα

Ψεύτικη η φωτογραφία που έγινε viral με ορφανό της Συρίας να κοιμάται ανάμεσα στους τάφους των γονιών του

Το φαινόμενο αυτό δεν είναι νέο καθώς η μεγάλη διάχυση του twitter έχει συμβάλλει στο να σκεφτόμαστε με όρους ατάκας διότι δεν υπάρχει  φιλτράρισμα, ούτε καλή πληροφόρηση με αποτέλεσμα μια είδηση να μην διασταυρώνεται, ενώ σύμφωνα με χθεσινή δημοσίευση με τον τίτλο:

Γιατί βλέπεις λιγότερα posts στο Facebook wall σου;

καταλαβαίνουμε ότι δεν μπορούμε να βασιστούμε στα πολυσχιδή Social Media αλλά πρέπει να εναποθέσουμε τις ελπίδες μας στα έκριτα παραδοσιακά mainstream Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Πηγές : Εργασία μου για το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου Τμήμα Επικοινωνίας & Δημοσιογραφίας

Μια φωτογραφία, χίλια ψέματα:www.tovima.gr/world/article/?aid=558313

Γιατί βλέπεις λιγότερα posts στο Facebook wall σου; :www.paraskhnio.gr/giati-vlepeis-ligotera-posts-sto-facebook-wall-soy/

Advertisements

About garddam

Δημοσιογραφικό Ενημερωτικό Portal
Gallery | This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s