Tα social media διαμορφώνουν την δημόσια ατζέντα πολιτικών προσώπων και δημοσιογράφων; Χειραγώγηση και αποπροσανατολισμός από την χρησιμοποίηση τους;

αρχείο λήψηςΣτη σύγχρονη εποχή ολοένα και περισσότερα δημόσια πρόσωπα (είτε φυσικά είτε οργανισμοί, εταιρείες κλπ) αναζητούν μια νέα και πιο σύγχρονου τύπου επικοινωνία με τους πολίτες. Το άρμα εισόδου τους στη νέα αυτή ψηφιακή εποχή είναι για πολλούς αναλυτές μεταξύ των οποίων και ο Lippmann (2007). imagesΤο να προσπαθούν να επικοινωνούν τα μηνύματά τους μέσα από αυτούς τους επικοινωνιακούς διαύλους είναι θεμιτό και ως ένα βαθμό δεικνύει την προσαρμοστικότητα που θα πρέπει να έχουν όλοι στις νέες καταστάσεις είτε αυτές είναι κοινωνικές αλλαγές είτε τεχνολογικής φύσεως αλλαγές. Τι συμβαίνει, όμως, στην περίπτωση που κάποια κέντρα προσπαθούν να χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη ακόμη και μέσω του διαδικτύου ή και να εξουσιάσουν την διαδικασία διαμόρφωσης της δημόσιας ατζέντας;

images (3)

Στο ως άνω ερώτημα η απάντηση θα πρέπει να δοθεί μέσα από την αυξημένη αξία του ρόλου του δημοσιογράφου ως κοινωνού της ενημέρωσης των πολιτών.  Στην προσπάθειά του αυτή μεγάλη αξία λαμβάνει και η εφαρμογή των κανόνων δημοσιογραφικής δεοντολογίας που εν πολλοίς περιορίζουν τον παρεμβατικό ρόλο των κέντρων άσκησης εξουσίας (ή θα έπρεπε σε ένα ιδανικό δημοκρατικά κινούμενο επικοινωνιακά τοπίο να λειτουργούν έτσι) όπως πολύ χαρακτηριστικά αναφέρουν και οι Belsey & Chadwick (1992).

images (2)

Για να κατανοήσουμε κατά πόσο στον χώρο της πολιτικής για παράδειγμα έχουν επηρεάσει το βαθμό διαμόρφωσης της δημόσιας ατζέντας τα διάφορα κέντρα εξουσίας αρκεί να παραθέσουμε την καθαρά αποπροσανατολιστική θεματολογία που επέλεξαν μερικά μεγάλα μέσα ενημέρωσης να επιβάλλουν κατά τη διάρκεια των πρόσφατων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών του Μαΐου 2014. Στις εκλογές αυτές, δηλαδή, μεγάλη δημοσιότητα έλαβαν ζητήματα όπως η πατρότητα του πολιτικού συνθήματος ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, η σεξιστική κόντρα τουσυνταξιούχου πολιτικού Θ.Πάγκαλου με την υποψήφια περιφερειάρχη Ρ.Δούρου, η οικειοποίηση των ψήφων της Χρυσής Αυγής από κάποιους πολιτικούς σχηματισμούς και διάφορα άλλα που ξεκάθαρα απομάκρυναν τους πολίτες από τα ουσιώδη ζητήματα που θα έπρεπε να συζητούνται όπως η διογκωμένη ανεργία, η υπερφορολόγηση των πολιτών, η ανάπτυξη με όρους εύρεσης νέων θέσεων εργασίας και άλλα σημαντικά ζητήματα.

Στην τακτική αυτή μια πρώτη καλή απάντηση θα μπορούσε να είναι η συντονισμένη ποιοτική στροφή των δημοσιογράφων. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση πολύ γνωστού (θα λέγαμε κορυφαίου) δημοσιογράφου που ως προσκεκλημένος σε κεντρικό δελτίο ειδήσεων τηλεοπτικού σταθμού πανελλαδικής εμβέλειας επέπληξε αυστηρά τόσο την κεντρική παρουσιάστρια του δελτίου όσο και τον αρχισυντάκτη του δελτίου για την επί 4 λεπτά παρουσίαση της κόντρας του Θ.Πάγκαλου με τη Ρ.Δούρου λέγοντας πως αρνείται να την σχολιάσει και πως στη θέση αυτής της είδησης θα έπρεπε ξεκάθαρα να βρίσκεται μια είδηση ουσίας όπως για παράδειγμα τι σκέφτονται οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές να πράξουν στο ζήτημα της ανεργίας των νέων που καλύπτει ένα ποσοστό της τάξης του 60%.

αρχείο λήψης (1)

Η διαδικασία αυτή είναι η λεγόμενη ιεράρχηση των ειδήσεων και για αυτή έχουν κάνει λόγο επανειλημμένα αρκετοί συγγραφείς μεταξύ των οποίων και οι Golding & Elliot (1999). O δημοσιογράφος, λοιπόν, έχει διάφορα μέσα αντίδρασης στην επέλαση των ειδήσεων ήσσονος σημασίας και θα πρέπει να κάνει άμεση και τακτική χρήση αυτών για να επαναφέρει την πολιτική και δημόσια εν γένει ατζέντα στα ουσιώδη και υψηλά μακριά από τον κιτρινισμό και τις εξαρτήσεις που επιδιώκουν να δημιουργούν τα κέντρα εξουσίας.


***Άρθρο μου για την τελική εξέταση στο τμήμα Επικοινωνίας & Νέας Δημοσιογραφίας για το Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Πηγές: 

Belsey, A. & Chadwick, R. (1992), Ethical issues in journalism and the media. London: Routledge.

Golding, P. & Elliot, Ph. (1979), News values and news production. In: Marris, P. & Thornham, S. (1999). Media studies. A reader. Edinburgh: Edinburgh University Press. pp. 632 – 644.

Lippmann, W. (2007), Public Opinion: An important work on the theory of public opinion in relation to traditional democratic theory, USA: Filiquarian Publishing

Παρασκήνιο: http://www.paraskhnio.gr/pagkalos-noymero-o-glezos-prepei-na-do/

 

Advertisements

About garddam

Δημοσιογραφικό Ενημερωτικό Portal
Gallery | This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s